Panen üles väikese tutvustuse omaaegsetest keretüüpidest. Kõik kes ikka rodi ja customimaailmaga kokku puutuvad ja huvi tunnevad peaksid neid niigi teadma, kui ei siis on ehk huvitavat lugemist.
Võtan hetkel aluseks kuulsaima Roditooriku, '32 fordi. Tehasest väljus see mitme keretüübina, mille ninaosa on ühesugune kuid kabiiniosa erinev.
Kõigepealt siis kuulsaim:
3 Window coupe, tuntud ka kui deuce coupe.
Oli kallim kupee, juba tehasest nö. valetpidi avanevate ustega (suicide doors).
Kuulsaim on kindlasti little deuce coupe, mis on vastava beach boysi plaadi kaanel.
https://www.youtube.com/watch?v=7klWRu5xDvkJärgmine on
5 Window coupe. erinevus eelmisega siis põhiliselt uste pikkuses ja klaaside arvus, ühel on ukse sees ainus külgaken, teisel jääb uksest tahapoole veel üks aken.
Kuulsaim näide konkreetsest masinast on American Graffiti filmist Milners Coupe.
https://www.youtube.com/watch?v=psk_oWHwi_c3 ja 5 aknaga kupeel paistab siis olema see loogika, et esiklaasi ei loeta aknaks.
Järgmiseks
Roadster. Lahtine, kõige kergem, kõige sportlikum. Omal ajal kõige odavam, kuna katuse ja klaaside pealt sai tootmisel kokku hoida.
Järgneda võiks segadust tekitav kere:
2door sedan, Ford ise nimetas Tudor (nagu two door), teised tootjad mitte.
Tänapäeval, kus pea kõiki kahe uksega masinaid kutsutakse kupeedeks, on sellist nimetust nagu kahe uksega sedaan ehk raske mõista, kuid sel ajal, neid keresid vaadates on asi täitsa põhjendatud. Erinevalt eelpool mainitud keredest on siin juba teine istmerida ja sees rohkem ruumi.
Siis muidugi:
4door sedan, Fordi nimetus Fordor (nagu four door).
Nö. tavaline sedaan, tänapäeval kõige vähem ihaldatav.
Unustada ei saa kastikat:
pickupPõhiliselt küll farmerite lemmikuks mõeldud, kuid praegusel ajal ehitatakse väga kirjuid asju ka nendest.
Huvitav fakt on, et kui vaadata nende masinate küljejooni, siis kastikad erinevad ülejäänutest. Põhjus on lihtne, kui 1932 alustas ford model B tootmisega, siis kastikad olid veel eelmise, model A disainiga.
Sellega On siis põhilised keretüübid kaetud, vähemlevinutest ei hakanud rääkima. Eks mõned nimetused ja stiilid on alles jäänud, teised ajapikku kadunud, kuid sellest ajastust rääkides tuleb ikka neid väljendeid ette.
Edit:
Esialgsele lisan veel juurde kaks keret, mis on küll nö. tööautoks mõeldud, kuid praegusel ajal ka edukat ägedateks ehitatud.
Jätkates '32 fordi näitel:
Sedan Delivery põhineb 2d sedanil, kuid tagaaknad on kinnised ning tagaseinas on uks kauba laadimiseks. Tavaliselt kahekohaline.
Teine sarnane kere on
Panel Delivery, see põhineb pickupil, ehk siis kabiiniosa on nagu kastikal. Taga olev kuut on suurem kui sedan delivery oma.
Kõik need keretüübid on kasutusel 20datest aastatest kuni 60date esimese pooleni, mil tekkisid tänapäevased kerede liigitused. Samu nimetusi kohtame erinevate tootjate mudelivalikus, nii et see ei ole ainult konkreetse Fordi aasta nimekiri.